Dynasty tietopalvelu Haku RSS Keuda - Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyweb.keuda.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyweb.keuda.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Yhtymähallitus
Pöytäkirja 20.08.2025/Pykälä 84


 

Oikaisuvaatimus viranhaltijaa koskevaan päätökseen

 

Yh 20.08.2025 § 84  

170/01.01.01/2024  

 

 

Rehtori on 27.11.2024 tekemällään viranhaltijapäätöksellä § 140/2024 päättänyt siirtää opettaja ------------- (jäljempänä oikaisuvaatimuksen tekijä) taloudellisen ja tuotannollisen irtisanomisen vaihtoehtona päätoimisen tuntiopettajan virkaan 3.6.2025 alkaen.

 

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksen tekijä on tehnyt rehtorin viranhaltijapäätökseen kohdistuvan oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on tehnyt oikaisuvaatimuksen 13.12.2024. Koulutuskuntayhtymä on tulkinnut, että kyseessä on kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 37 §:n mukainen päätös, jota koskeva oikaisuvaatimusaika alkaa kulua vasta irtisanomisajan päättymisestä eli 3.6.2025 lukien. Oikaisuvaatimuksen toimituksen jälkeen oikaisuvaatimuksen tekijälle on ilmoitettu, että oikaisuvaatimus otetaan tutkittavaksi 3.6.2025 jälkeen ja että hänellä on halutessaan mahdollisuus täydentää oikaisuvaatimuksen perusteita. Tämän jälkeen oikaisuvaatimuksen tekijä on lähettänyt 17.6.2025 päivätyn oikaisuvaatimuksen, joka oikaisuvaatimuksen tekijän ilmoituksen mukaan korvaa aikaisemman oikaisuvaatimuksen.

 

Oikaisuvaatimuksen tekijällä on asianosaisena kuntalain 137 §:n mukaisesti oikaisuvaatimusoikeus ja oikaisuvaatimus on tehty kuntalain 138 §:ssä säädetyssä ajassa. Oikaisuvaatimus on otettava tutkittavaksi.

 

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että rehtorin päätös tulee kumota ja että oikaisuvaatimuksen tekijän opettajan virkasuhteen on jatkuttava muuttumattomana.

 

Vaatimuksia on oikaisuvaatimuksessa perusteltu pääkohdittain seuraavasti: Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan yhtymähallitus on tehnyt 9.10.2024 päätöksen viiden Pekka Halosen opettajan viran lakkauttamisesta ja niiden tilalle perustettavista viidestä päätoimisen tuntiopettajan virasta. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan hänelle ilmoitettiin ensimmäisen kerran irtisanomisesta ja toisen viran tarjoamisesta 10.10.2024, jolloin irtisanomisen perusteeksi mainittiin tuotannollis-taloudelliset syyt, mutta 18.11.2024 järjestetyssä kuulemisessa perusteeksi esitettiin aiemmasta poiketen tehtävien vähentyminen, mikä oli myös irtisanomispäätöksessä mainittu peruste. Oikaisuvaatimuksen tekijän mielestä irtisanomispäätöksen perusteet poikkeavat hallituksen päätöksen perusteista. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan hän on toiminut Pekka Halosen akatemiassa valokuvauksen opettajana, ja vaikka ajoittain opetusta on jouduttu järjestämään liian pienille ryhmille, tämä ei ole suoranaisesti vähentänyt työtehtäviä. Opiskelijoiden pienenevää määrää voidaan kompensoida ja on jo kompensoitukin opintotarjonnan laajentamisella mm. valokuvauksen ammattitutkinto ja yksittäisten tutkinnon osien tarjoaminen avoimeen hakuun. Näiden toimenpiteiden vaikutus rahoitukseen ja opettajien työtehtävien määrään on oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan merkittävä. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan hänelle suunniteltuja opetuksia oli jouduttu peruuttamaan vuonna 2025 työtehtäviä suunniteltaessa leikkausten vuoksi. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että työnantaja ei ole toiminut osa-aikaistamisprosessissa työsopimuslain 7 luvun 4 §:ssä mainitun työn tarjoamis- ja koulutusvelvollisuuden mukaisesti ja että hänelle ei ole tarjottu lain edellyttämällä tavalla korvaavaa työtä.

Oikaisuvaatimuksen tarkemmat perusteet ilmenevät oikaisuvaatimuksesta ja sen liitteistä (liitteet 1 ja 2).

 

Oikaisuvaatimuksen kohteena olevan rehtorin päätöksen arviointia

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (jäljempänä viranhaltijalaki) 37 §:n 1 momentin mukaan ”virkasuhde voidaan irtisanoa, kun viranhaltijan tehtävät ovat vähentyneet olennaisesti ja pysyvästi taloudellisista syistä, työnantajan tai asianomaisen yksikön tehtävien uudelleen järjestelyn vuoksi taikka muista niihin verrattavista syistä. Irtisanominen edellyttää lisäksi, ettei viranhaltijaa voida ammattitaitoonsa ja kykyynsä nähden kohtuudella sijoittaa toiseen virkasuhteeseen tai ottaa sellaiseen työsuhteeseen, jonka tehtävät eivät olennaisesti poikkea viranhaltijan tehtävistä, tai kouluttaa uusiin tehtäviin.

 

Koulutuskuntayhtymässä on pidetty 22.8. – 3.10.2024 yhteistoimintaneuvottelut, joissa käsiteltiin toimenpiteitä, joiden tarkoituksena oli sopeuttaa toiminnan kuluja alijäämän kattamiseksi. Yhteistoimintaneuvotteluiden jälkeen yhtymähallitus päätti lakkauttaa oikaisuvaatimuksen tekijän viran.

 

Oikaisuvaatimuksen tekijä on toiminut opettajana media-alan ja kuvallisen ilmaisun opetuksessa, jossa opiskelijoiden määrä on laskenut. Opiskelijamäärä oli 263 oppilasta vuonna 2022, 237 oppilasta vuonna 2023 ja 232 oppilasta vuonna 2024. Opiskelijamäärän arvioidaan olevan 227–230 vuonna 2025. Yhteistoimintaneuvottelujen seurauksena media- ja kuvallisen ilmaisun koulutusta asteittain vähennetään ja samalla tehostetaan toimintaa suhteuttamalla henkilöstömäärä opiskelijamäärään sekä uudistetaan pedagogisia käytänteitä. Osaamisen hankkimista on siirtynyt ja edelleen siirtyy hybridi- ja verkko-opetukseksi, joka mahdollistaa tarkoituksenmukaiset ryhmäkoot. Strategian mukaisesti entistä enemmän osaamisen hankitaan työelämässä koulutus- ja oppisopimuksella, joka tukee työllistymistä erityisesti ammattitutkinnoissa. Oppivelvollisten mahdollisuus suorittaa väyläopintoja ammattikorkeakouluun on vähentänyt lähiopetuksen määrän tarvetta.

 

Koulutuskuntayhtymä on voinut päättää, että aiemmin suunnitelmissa olleita opetuksia ei pidetäkään, jotta toiminnan kustannukset saadaan sopeutettua käytössä oleviin tuloihin.

 

Kaiken edellä kerrotun seurauksena oikaisuvaatimuksen tekijän tehtävät vähenevät olennaisesti ja pysyvästi. Koulutuskuntayhtymä on selvittänyt viranhaltijalain 37 §:n mukaisesti mahdollisuuksia tarjota oikaisuvaatimuksen tekijälle irtisanomisen sijaan muuta työtä. Oikaisuvaatimuksen tekijälle on irtisanomisen vaihtoehtona tarjottu päätoimisen tuntiopettajan virkaa. Oikaisuvaatimuksen tekijä on ottanut tarjotun viran vastaan. Päätoimisen tuntiopettajan virka mahdollistaa joustavamman ja kustannustehokkaamman resurssien hyödyntämisen.

 

Oikaisuvaatimuksen kohteena olevassa päätöksessä ja sitä edeltävissä kuulemisissa toimenpiteen perusteena on viitattu viranhaltijalain 37 §:n, jossa on säädetty, että irtisanomisperuste muodostuu, kun tehtävät vähentyvät taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Toimenpiteen peruste on ollut jatkuvasti sama, vaikka asia on voitu eri asiakirjoissa sanoittaa eri tavalla. Oikaisuvaatimuksen kohteena olevan päätöksen taustalla on samoja syitä, joihin on viitattu yhtymähallituksen 9.10.2024 päätöksessä koskien kokoaikaisen opettajan viran lakkauttamista. Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös ei ole ristiriidassa yhtymähallituksen 9.10.2024 päätöksen kanssa.

Oikaisuvaatimuksen kohteena olevaa päätöstä ei ole pidettävä lainvastaisena. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaista, jonka perusteella päätöstä olisi syytä muuttaa tarkoituksenmukaisuusperusteella.

 

Kokouksessa asian esittelee henkilöstöasiantuntija Riina Tuominen.

 

Asiakohdan liitteenä:

  1. Oikaisuvaatimus 17.6.2025
  2. Oikaisuvaatimuksen liitteenä ollut artikkeli
  3. Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva viranhaltijapäätös

 

 

Esittelijä Kuntayhtymän johtaja Riikka-Maria Yli-Suomu

 

Päätösehdotus Esitän, että yhtymähallitus päättää hylätä oikaisuvaatimuksen.
Esitän edelleen, että pykälä tarkastetaan kokouksessa.

 

Päätös Hyväksyttiin esitys.