RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyweb.keuda.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyweb.keuda.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Yhtymähallitus
Pöytäkirja 11.11.2025/Pykälä 110
| Edellinen asia | Seuraava asia |
Vuoden 2026 talousarvio ja taloussuunnitelma vuosille 2027-2028
Yh 11.11.2025 § 110
127/02.02.00/2025
Lähtökohdat
Talousarvio 2026 perustuu vakaaseen rahoituspohjaan ja tukee Keudan strategisia tavoitteita. Ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmä uudistuu vuonna 2026, jolloin rahoituksen määräytymisperusteet painottuvat entistä enemmän opintosuorituksiin, valmistumisen jälkeiseen työllistymiseen ja jatko-opintoihin siirtymiseen. Keudan asema uudessa järjestelmässä on hyvä. Rahoituspohjan arvioidaan säilyvän vakaana, mikäli toimintaympäristössä ei tapahdu merkittäviä muutoksia.
Keudan toiminta-alueen väestönkasvu ja monimuotoistuminen lisäävät koulutuksen kysyntää, erityisesti työelämälähtöisissä ja jatkuvan oppimisen palveluissa. Väestöennusteiden mukaan nuorten ikäluokkien osuus pienenee, mutta työikäisten ja vieraskielisten määrä kasvaa, mikä edellyttää koulutustarjonnan kohdentamista ja joustavien oppimisratkaisujen kehittämistä.
Julkisen talouden alijäämäisyys ja mahdolliset rahoitusleikkaukset muodostavat epävarmuustekijöitä, joihin talousarviossa on varauduttu. Riskienhallintaan ja talouden ennakoitavuuteen kiinnitetään erityistä huomiota.
Talousarviossa korostuvat vastuullisuus, yhdenvertaisuus, kiertotalous ja kestävän kehityksen tavoitteet. Keuda on uusinta-auditoitu Kestävän kehityksen oppilaitos. Vastuullisuussuunnitelma ohjaa toimintaa vuosille 2025–2028. Henkilöstön osaamisen kehittäminen, työhyvinvoinnin tukeminen sekä vastuullisuus- ja kestävyystavoitteet ovat tärkeitä.
Taitaja2026-kilpailut ovat vuoden merkittävin erillisprojekti, jonka budjetti on 4,9 M€. Tapahtuma toteutetaan sosiaalisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla.
Talousarvion toteutumista seurataan säännöllisesti sekä sisäisesti että yhtymähallituksen ja -valtuuston tasolla. Mahdolliset muutokset, kuten lisämäärärahat tai tavoitteiden muutokset, käsitellään yhtymävaltuustossa. Talouden seuranta ja raportointi toteutetaan neljännesvuosittain.
Toiminnalliset ja määrälliset tavoitteet
Talousarviossa asetetaan sitovat tavoitteet, jotka ohjaavat kuntayhtymän toimintaa ja resurssien kohdentamista. Keskeisiä määrällisiä tavoitteita ovat opiskelijavuosimäärä (6 700), suoritettujen tutkintojen määrä (2 550), osaamispisteet (540 000), opiskelija- ja työelämäpalautteiden määrät ja laatu sekä aikuisten perusopetuksen kurssimäärä (4 000) ja kansanopiston opiskelijaviikot (810).
Keskeiset toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2026 ovat
- Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
- Työllistyminen ja uraohjaus
- Hyvinvointi ja yhteisöllisyys
Tavoitteet tukevat Keudan strategian toteutumista niiden toteutumista seurataan säännöllisesti. Määrälliset tavoitteet ovat myös osa ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmän perusteita sekä mahdollisen tulospalkkion muodostumista.
Käyttötalousosa
Toimintatuotot ovat yhteensä 79,4 M€. Tästä valtaosa tulee ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoituksena (68,7 M€). Lisäksi valtionosuutta saadaan aikuisten perusopetukseen (1,4 M€) ja kansanopiston järjestämään koulutukseen (0,2 M€). Taitajien on myönnetty strategiarahoitusta 2,0 M€ ja lisäksi ennakoidaan lähinnä laskennallisia tuloja 2 M€.
Menoiksi ennakoidaan 72,8 M€, joista merkittävin on henkilöstömenot (51,9 M€). Palvelujen ostoiksi ennakoidaan 10,6 M€, aineisiin, tarvikkeisiin ja tavaroihin 8,7 M€ ja avustuksiin sekä muihin toimintamenoihin 1,6 M€. Tulojen ja menojen erotukseksi saadaan toimintakatteeksi 6 590 600 €, joka on sitova taso, jota voidaan muuttaa ainoastaan yhtymävaltuuston päätöksellä.
Tuloslaskelmaosa
Tuloslaskelmassa budjetoidaan valtuustoon nähden sitovat tulosvaikutteiset tuloarviot ja määrärahat, joita ei ole budjetoitu tehtäväkohtaisissa käyttötalousosissa ja tulosbudjetissa. Tuloslaskelmaosassa sitova taso on rahoitustulot ja -menot yhteensä (204 000 €).
Vuoden 2026 rakentamisen ja saneerauksen investoinnit ovat yhteensä 1,7 M€ ja kalustoinvestoinnit ovat yhteensä 2,7 M€. Ne ovat samalla talousarviossa investointien sitovia tasoja. Kalustoinvestoinnit kohdistuvat erityisesti tietohallinnon ja opetuskaluston ylläpitoon ja kehittämiseen Investointien taso on hieman kuluvaa vuotta korkeampi, mutta pienempi kuin aikaisempina vuosina.
Varsinaisen toiminnan ja investointien netto on 2 407 600 €, jolloin tulorahoitus kattaa suunnitellut investoinnit ja maksuvalmius säilyy hyvänä. Sitovana tasona on antolainauksen määrä, jota ei ole vuodelle 2026 ennakoitu.
Tilikauden tulos
Vuoden 2026 talousarviossa vuosikate on 6,8 milj. €, mikä on aavistuksen pienempi kuin vuoden 2025 talousarviossa. Kun vuosikatteesta vähennetään suunnitelman mukaiset poistot (6 793 000 €) saadaan tilikauden tulokseksi 1 600 €. Suunnitelman mukaiset poistot vähenevät hieman johtuen investointien maltillisuudesta. Saman trendin ennakoidaan jatkuvan myös suunnitteluvuosina 2027–2028.
Henkilöstö
Henkilöstömäärä vakiinnutetaan noin 780 työntekijään. Tuotannollis-taloudellisten yhteistoimintaneuvottelujen että uuden organisaation myötä henkilöstömäärä on maltillistunut. Henkilöstömenot ovat 51,9 M€, joka on 1,1 % (0,6 M€) suurempi kuin vuoden 2025 talousarviossa ja 1,1 M€ pienemmät kuin vuoden 2024 tilinpäätöksessä.
Henkilöstön osaamisen kehittäminen ja työkykyjohtaminen ovat keskeisiä tavoitteita. Esihenkilötyön ja johtamisen kehittämistä tuetaan koulutuksilla ja valmennuksilla. Työhyvinvoinnin kehittämistyötä tehdään yhteistyössä henkilöstön, esihenkilöiden, henkilöstöpalvelujen, työsuojelun ja työterveyshuollon kanssa.
Lisätietojen antaja Talousjohtaja Matti Koponen, matti.koponen@keuda.fi
Esittelijä Kuntayhtymän johtaja Riikka-Maria Yli-Suomu
Päätösehdotus Yhtymähallitus hyväksyy kuntayhtymän vuoden 2026 talousarvioehdotuksen ja vuosien 2027–2028 taloussuunnitelma-ehdotuksen:
1) talousarvion yleisperustelut
2) tavoitteet
3) talousarvion täytäntöönpano-ohjeet
4) henkilöstö
5) käyttötalousosan
6) tuloslaskelmaosan
7) investointiosan
8) rahoitusosan
9) talousarvion määrärahojen yhteenvedon
Liitteet
ja päättää esittää kohdat 1-9 edelleen yhtymävaltuuston hyväksyttäväksi.
Päätös Hyväksyttiin esitys.
| Edellinen asia | Seuraava asia |